lördag 31 januari 2009

Roadtripp till Soumi-land

Ett vanligt tidsfördriv på helgerna för oss norrlänningar är att sätta oss i bilen och köra till Haparanda-Torneå... Efter att IKEA kommit dit har det blivit lite av ett "metropol" belive it or not. Det besökarna gör är att handla sprit och lakrits i Finland och möbler i Sverige. Det var en del saker min mor skulle ha från IKEA, så jag och syster hängde på...

När vi var i Finland så blev vi fascinerade över finnarnas sätt att namnge saker, butiker och ting, och att allting slutar på I. För att ta "posti" som som exempel. Detta spårade senare ur och följdes av kommentarer såsom "Yxi, kaxi ICA-maxi" och "Tänk om alko också slutade på I, då hade det ju blivit typ alkis." Låg humor med andra ord.

Dagens största asgarv utdelades dock i IKEA:s restaurang efter en sedvanlig lunch bestående av köttbullar... Då jag frågade syrran om hon kunde hjälpa mig att ställa till en scen. Jag skulle gå och slänga mig i en av sängarna på sovrumsavdelningen, så skulle hon kasta ett täcke över mig, och när täcket täckt mig skulle jag skrika "Ei saa peittää"... Allt för att få lite finska reaktioner, helt enkelt en dag full av skratt!

1 kommentar:

  1. Störd! Haha! Yxi, kaxi ICA-Maxi! Min moromor är finska!
    Puss

    SvaraRadera

Gaybloggar.se